Pages

Monday, October 27, 2014

Testimoni Puan Salwa Fadzil : Aplikasi di Mahkamah

2012

Testimoni Pn. Muna 'Izzah Fadzil (Kekanda Puan Salwa)

DARI MAHKAMAH SYARIAH

Perkongsian dari adinda saya, Peguam Salwa Fadzil, yang pernah menghadiri "Kursus Mendorong Pelajar Corot Menggunakan Teknik Nabi Muhammad" pada 17 Disember 2011 lalu.

Ketika Peguam Salwa mengendalikan kes perlakuan tidak sopan dua remaja di Mahkamah Syariah, beliau telah membawa kes kendalian seorang rakannya, oleh sebab itu beliau tidak sempat membelek fail kes. Apa yang beliau tahu, hukuman yang akan diberikan kepada remaja itu ialah penjara (remaja berumur 22 tahun)

Ketika Salwa menyampaikan hujahnya agar kedua orang remaja itu tidak dipenjarakan, beliau hanya sempat mengingati teknik Nabi dalam hadith "Mat Romeo" yang dipelajari semasa menghadiri kursus, di mana dalam hadith itu ada seorang pemuda datang mengaku kepada Rasulullah bahawa dia pernah bercumbu-cumbu.

Salwa menyampaikan hujah dengan menerangkan teknik yang digunakan oleh Nabi dalam menangani orang bersalah yang sudah insaf.

Ketika beliau menyampaikan hujah, hakim kelihatan menganggukkan kepala. Selesai Salwa berhujah, Hakim memberikan keputusannya, iaitu mahkamah mempunyai bidangkuasa memberi denda penjara, tetapi beliau melepaskan mereka atas fakta mereka mengaku salah dan insaf atas perbuatan. Hakim mengulangi apa yang dikatakan Nabi dalam hadith tersebut. Apabila hakim menekankan bahawa taubat dan insaf itu yang penting, dua remaja itu bersyukur dan terdorong meneruskan kehidupan lebih baik dengan berkahwin.

Adinda saya bersyukur kerana telah dapat menggunakan apa yang dipelajari dalam Kursus Mendorong Pelajar Corot tempoh hari dalam keadaan di mana beliau tidak sempat meneliti kes dengan baik.

Kelihatan adinda saya itu semakin gembira mengendalikan kes-kesnya.

No comments:

Post a Comment